Wednesday, March 9, 2011

"This Moment"-

Assalamualaikum ..my freinds owesome!!!
First of most,i would like to perform very alhamdulillah to God because give me an apportunity to recite my own credibility of arts.Alahamdulillah.


Today,very unexpected that my poster was becoming the first place in the competition The Creative World Of English for the posters category.
I am very excited and I tell my mom about that and her said "tahniah, mak tahu bakat akak..tapi jangan menyesal kalau akak tak terpilih masuk jurusan AD."
 erm..when my mom said like that, i though to myself... that i am so sure, can not go forward for becoming an artist one days.Do You know why?...because my father is artis.
He did not me to follows his moment.he ever said 'janganlah jadi seorang pelukis,gaji memang sahaja lumayan,tetapi kosnya terlalu besar,jika mahukan lukisan yang menarik,akak kene dapatkan tempahan barang melukis yang banyak.semua itu memerlukan kos.abah x nak akak keletihan kerana melukis,tetapi kalau ingin jadikannya sebagai part time akak itu mungkin."

That words make me down deeply,by the way...since at primary school...i always won for a few competition of drawing,posters,and pernah jugak i layan pale sorang teacher ni conteng dinding sekolah...oit!!bukan gengterism or vendalism!no..no..but  that one is mural. 
I always come to see my teacher drawing at behind the school,sometime at the wall beside the car park there.I very love that,sampai my teacher tanya i .."amy,awak nak try??"...then,i yang at the first buat2 malu2 kucing konon,then i say.."boleh ke?..nanti rosak cam ner cikgu??"..and she just ask me back.."awak x nak try??,saya tahu awak ada bakat,meh cikgu ajar cara melukis mural.lagipun awak bukan budak kelas art."Terharu bila kene puji cam tu,i terusik..."yeah!amy nak cuba!"...semangat.sedar x sedar seminggu i dapat siapkan sebuah dinding yg tinggi tu dengan lukisan yg i say biasa jer..but the others say..its nice!.haha..i say thanks to Allah because give my the fisrt opportunity to confess my mind by my art's teacher.Although i never comes any class art before,bukan sebab ponteng,but..i cannot take that subject because i was just form 3 thats moment,she know that i very want to study about the arts. 

 May freinds..imah,kiki,fifi,dayah,filzah..they all very supported me..they were give me some ideas to making the best performence,pernah jugak satu kali i got to go for poster competition untuk negeri punyer..takut sangat masa tu,berdebar2..mana x nyer,peserta time tu semua  bebudak upper six..segan giler!!malu la kan..dah la x pernah belajar art,jenis berus pun aku pun tak pernah tahu,yang aku tau...kalau babah dah belikan berus tu,aku pakai jer mana2 yang aku pikiaq sesuai untuk buat something tu nampak mathing...teruk kan.Tapi semua tu kejap jer..because i da minat,so i improve by myself dengan banyak baca tentang arts.Huhu...memang best la kalau aku terpilih memasuki bidang art..tapi apakan daya..my dad x kasi.
eh ..terlalut lak,ha!! masa competition tu kami,peserta2 sme diberi 3 jam untuk siapkan lukisan kami.kertas lukisannya lak..alamak!!!besarnye .....mana x nyer,bese lukis kertas A3 jer..ni lukis atas kertas A2.Tu la first time aku tengok kertas lukisan sebesar tu dalam hidup aku,bese dulu aku selalu tengok orang lukis kat atas batu,macam salah sifu aku ni..namanya,pak cok Zain..tapi dah meninggal beberapa tahun lepas.Aku sedih jugak,babah sanggup datang sekolah masa tu semata2 nak bagi tau yang sifu aku ni dah meninggal.aku pelik jugak..walaupun ayah aku x berapa suka aku menjadikan melukis tu sebagai kerjaya,but i know..ayah aku nak jugak aku ikut melukis macam die.haha..cume x nak cakap jer,takut aku hilang fokus nak belajar banyak perkara yang lebih penting dan fakta yang mana kita kene buka buku kalau nak fahamkannya.Sekarang aku dah semakin dewasa dan semakin faham.
So,berbalik pada competition semula..banyak plak kenangan yang dah berlaku..ish2..semasa aku diberi masa 3 jam tu,aku terfikir sendirian..kenapa lama sangat??.aku tengok abang sebelah aku ni.selamber jer die pandang aku,tahu la masa tu aku memang x layak nak bertanding ngan die,sambil peserta2 yang lain tengah bersiap sedia nak melukis,aku masih statik cam sebelum..buat dek jer,pana la boleh kata..haha...aku pandang2 abang sebelah aku tu,satu2 barang dalam beg sekolah die bawak keluar,then die start melukis,tetibe jer die benti..pandang aku,"nape x lukis ag dek??,nanti x cukup masa nanti..adik ada pensil x??"cam tu jer die tanya aku,aku ingatkan nak herdik aku tadi.ne la tau duk pandang2 kat lukisan yang tengah dia sketch tu..dah agak setengah jam aku duk lepak fikir idea,tetibe aku dapat akal..gambaran  kesulurahan lukisan yang aku nak buat,penuh dengan colours...erm..aku terus basahkan berus dan mencelup warna2 air yang ad depan mataku,15 minit dari masa ku start melukis,my teacher masuk,datang kat sebelah aku,rakam detik2 aku melukis...sambil melukis aku duk borak2 ag ngan cikgu aku,macam x nak menang jer gaye aku masa tu...haha,aku tanya "nape cikgu x masuk tadi?"..cikgu aku cakap.."sajer..lagipun saya selalu tengok awak banyak memerhati dulu bile nak buat sesuatu,jadi cikgu tengok awak dari luar jer tadi.kalau masuk pun,mungkin ganggu konsentrasi awak nak fikir idea,kan?"..haha..aku gelak."pandai2 jer cikgu ni..".masa berlalu..aku nyer lukisan siap setengah jam awal dari masa yang ditetapkan,jadi masa kesulurahan yang aku perlukan untuk melukis hanya 2 jam sahaja untuk kertas lukisan sebesar itu,memang mencabar,kertas makin besar,semakin seronok plak nak cambah idea,biasa kertas lukisan kecil rasa cam x muat jer nak lepaskan idea,tapi kali x,puas ! tu jer yang boleh aku cakap.

Erm...lepas keluar dari kelas tu,aku pergi makan,memang x nak ingat dah la dengan lukisan aku yang aku tinggalkan kat atas meja melukis dalam kelas tu,same la cam yang lain,masing2 mungkin mengharapkan kemenangan daripada hasil yang mereka jayakan.Boleh kata masa persaingan sangat hebat,bayangkanlah ..yang masuk tu dak2 yang core dalam bidang melukis,aku lak..budak tingkatan 3 jer...melukis dengan abang2 kakak2 yang 18-20,aisey..xd harapan da aku  ni..lepas makan aku masuk dewan,duk plak sebelah akak yang terer giler melukis tadi,memang lawa la gua cakap lol..
tapi akak ni humble sangat la plak,,memang x banyak bercakap,relaxs jer..die tanya aku,"umo wape"..aku jawab ler.."15",pas tu die kata.."owh,awak la budak yang cikgu2 tadi cakap..".erm?? aku terkejut..mengumpat aku ker?aku dah la x pandai lukis,baju aku tadi lak,paling kotor sebab aku pakai baju pengawas kuning tu,memang nampak sangat la pengotornyer,.hehe,then,aku tanyer balik" nape kak?".."ramai cikgu2 kat situ suka lukisan awak tau.."..erm yelah...aku jawab dalam hati,padahal nak kutuk aku la tu,jahat jugak rupanya aku ni,masa dulu la..kuat mengomel sendiri..xp..x ajak orang tumpang sekaki.
Sampai la saat ak umumkan pemenang...ha!!!"aku menang??..wahh..cam tak percayer lol..aku ucap alhamdulillah,aku  naik atas pentas selepas nama kakak yang duk sebelah aku naik sebagai pemenang tempat pertama,dan aku ke dua.Dapat wang tunai RM150 untuk 2nd place dan hamper.Memang unexpected sangat masa tu,cikgu aku pun peluk aku..haha..malu gak,first time peluk aku,cam adik die lak rasanyer..hehe. Then aku cakap terima kasih kat kakak tu sebab bagi tau hal tadi walaupun tadi aku dah umpat die dalam hati,erm..nyesal lak rasanyer..pas tu aku pulang kat asrama dan kongsi hamper same rakan2ku yang sama2 sumbang idea semalaman untuk aku,hehe..beruntung aku masa tu.

Ha!!Ini la sedikit coretan kenangan bersama rakan2 aku masa di SMKPPPTR dulu,sepanjang aku dari form 1 sampai Form 3,aku sakit..tapi kawan2 la semangat aku nak buat sesuatu.Terima Kasih kawan2..dan hari ini,aku dah masuk kolej dah pun dan still ada kawan2 baru yang beri semangat,terima kasih semua...dan hari ini jugak aku telah megulangi kejayaan yang sama,cumanya beza sedikit daripada cara melakukannya aku buat di bilik sendiri jer...kat bilik 313 SPS ni,dengan junior2 aku dan ketenangan bilik yang memberi aku macam2 idea,terutamanya tempat tidur aku.haha...hijau semua;-),'hijau tu kan ketenangan ' ayat somemone yang sama2 minat hijau persis aku,haha..ok la..sampai sini dulu coretan kisah hidup koi.nanti2 aku tulis lagi,kalau tangan ni larat lagi..dan Allah bagi kudrat kepada diri ini.Terima kasih sahabat2 dan sahabiah semua,antum memng bez!
wassalam...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Selamat Berjuang