Thursday, October 20, 2011

~ Pandangan Kasih Sayang ~

Assalamualaikum ..sahabat sahabiahku=)
Ana harap antum semua sihat2 sahaja dalam rahmat Allah dengan kurnian Nikmat  Masa yang terluang untuk membaca perkongsian ini dan Nikmat  Kesihatan untuk terus berfikiran rasional dan bergerak cergas berjuang kerana Allah.
InsyaAllah..antum semua insan terpilih dan sememangnya insan / hamba Allah yang hebat!..hebat???..Ya! antum hebat! kerana kita punyai Allah yang Maha Hebat..
ALHAMDULILLAH=) 

InsyaAllah untuk kali ni, ana nak buat perkongsian pembacaan ana tentang Pandangan Kasih Sayang Erm..apa lah pandangan kasih sayang tu yerk?..pandangan kasih si teruna pada si dara kah?..untuk tahu lebih..jom baca perkongsian ringkas ini.,..
stay tune here ok=)

 Ana rasa tidak adil rasanya ana seorang sahaja yang berubah, jad ana ingin jua berkongsi dengan antum walau sedikit..jom!...baca ni=)
***********************************************************************

^.^ Pandangan Kasih Sayang ^.^


Rasulullah bersabda : " Barangsiapa memandang saudaranya dengan kasih sayang nescaya Allah akan mengampuni dosa - dosanya."

Seronoknyer bila baca hadis ni kan?..=)
tapi apakah sebenarnyer pandangan yang dimaksudkan oleh hadis ini?
erm..ok!...sahabat - sahabiahku ..Yang dimaksudkan  oleh hadis adalah pandangan  yang ditujukan pada hati yang mengajaknya berbicara dengan lemah lembut.
ha!..ibarat seperti kamera...aik kenapa kamera?..ermm..sebab kamera,dapat menangkap gambar  yang sangat indah hanya dengan satu kilatan( snap) jer...
sahabat, gambaran  tersebut tidak akan wujud dengan indahnya  kecuali dengan pandangan yang tulus dan suci,pandangan yang penuh dengan kasih sayang ,
dan pandangan yang penuh dengan rasa cinta kerana Allah.
Fuh!..hebat tu!...siapa tak nak?..eh ada yang tak mahu??rugi..rugi...!

Tahukah sahabat bahawa mata merupakan antara aset terpenting bagi seorang  da'ie..?
Eh..memang lah.,tiada  mata macam mana nak melihat kepada orang lain, tengok alam....
erm..jangan lupa sahabat..apabila kita, hamba Allah yang terpilh untuk sempurna segalanya..cukup pancaindera...kita kene bersyukur..lihatlah insan Allah yang Allah tarik nikmat penglihatannya.sedih bukan?? maka ucaplah ~ ALHAMDULILLAH A3'LA KULLI NIKMAH ~ ALLAHU AKBAR!.

baiklah,berbalik kepada tajuk Pandanglah dengan Kasih Sayang , maka mata adalah sarana terpenting bagi seorang dai'e dan merupakan wasilah yang nampaknya sangat besar bagi mad'u.Kerana apabila seorang dai'e memandang saudaranya sesama muslim dengan penuh  kasih sayang ,seakan - akan ia memberikan harta yang paling berharga.

Jika pandangan seseorang yang dipenuhi dengan perasaan benci dan dengki ia bakal menghancurkan kasih sayang tersebut. Betul tak sahabat?...antum lebih rasional menilainya=)
Maka pandanglah dengan kasih sayang, penuh rasa cinta kerana ia dapat mempengaruh dalam  menghantar kepada mesej kebenaran dan akhirnya dapat mempereratkan barisan perjuangan dan memperkuasakan pembangunan masyarakat . Ini merupakan kekuatan terpendam yang dimiliki oleh manusia.
Sahabat..lihatlah hanya sekecil pandangan  ikhlas, kita mampu mengubah diri, masyarakat keliling, dan akan kita kuasai islam bersama-sama..hebat bukan?ya hebat!...
(tidak sabar ana menantikan semua ini berlaku di tahap kejayaan islam datang semula nanti.) 

Sahabat, apa yang anda sembunyikan dalam hati akan tersingkap dengan tatapan mata.Seorang Muslim itu adalah cermin bagi saudaranya... maka lihatlah masyarakat kita , dan tegurilah mereka  ,cuba untuk saling nasihat menasihati dan berlapang dada untuk sama - sama bangkit dalam perjuangan yang mulia ini.Mari sahabat!...jangan bangun seorang diri, melainkan tariklah insan lain bersama kita...kita ummat muhammad! 

Allah SWT berfirman : " Allah mengeluarkan kalian dari perut  ibu kalian dalam keadaan yang tidak mengetahui sesuatu apa pun dan Dia memberi die pendengaran , penglihatan , dan hati agar kalian brsyukur." ( An - Nahl : 78) 

Sahabat.....
Allah berfirman lagi : " Bersabarlah kalian bersama - sama dengan orang yang menyeru Rabb-Nya di pagi dan senja hari dengan mengharapkan keredhaan-Nya, janganlah kedua mata kalian berpaling dari mereka ( kerana) mengharapkan  perhiasan kehidupan dunia ni dan janganlah kalian mengkuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingati Kami, serta menuruti bahawa nafsunya dan adalah  keadaannya itu melampaui batas." (al- Kahfi:28)

Petikan sirah berkaitan tentang Pandangan Kasih Sayang juga telah diceritakan dalam Sejarah hidup Rasulullah dimana seorang Hamba Allah yang bernama Ka'ab r.a bin Malik r.a yang masuk dalam deretan sahabat - sahabat yang tidak ikut berperang dalam perang Tabuk. Allah menurunkan kisah ini agar seluruh kaum muslimin  ketika ituutidak berhubung dengannnya.

 Ka'ab berkata . " kaum muslimin telah mnegucilkan kami selama 50 hari hingga bumi terasa  sempit, dan rasanya\ tidak ada tempat  kembali kecuali Allah SWT.Sayalah yang paling tegar antara ketiga orang tersebut .Saya masih tetap ikut solat berjamaah di masjid dan masih tetap pergi ke pasar walau tidak seorang pun mengajak saya bicara.

Saya atang kepada Rasululah yang wakt itu sedang duduk di masjid setelah mengerjakan slat.Saya mengucapkan salam saya .Lalu saya duduk  di sebelahnya  sambl sesekali melirik  kepada beliau .Tatkala saya menatapnya,dia memalingkan wajahnya."

Sahabat..fahamkah kalian kisah tersebut?...dimana kisah Ka'ab bin Malik ditakdirkan Allah untuk menjadi 'mangsa' kepada peristiwa pengajaran yang tercatat dalam sejarah islam ini.Beliau sedikit pun tidak dipedulikan oleh kaum muslimin ketika itu.

Maka, Allah mengutuskan Rasulullah SAW sebagai rahmat kepada seluruh alam mengajar kepada kita dalam sejarah tersebut  dengan  tetap memandang kepada Ka'ab ra begitu juga kepada Ka'ab yang juga masih berusaha untuk mencuri pandang kepada Rasulullah.Hal itu memberi iktibar , pengajaran dan sebuah penddikan ,bakan bukan untuk balas dendam.Lihat sahabat..hebatnya islam itu dtang..dengan utusan Allah ini ,Rasulullah SAW menyatukan kita.

Sekiranya kita kehilangan pandangan yang penuh kasih sayang, maka kita telah hilang ramat kehidupan..
sahabat..marilah kita berdoa kepada Alah agar terhindar dari pandangan benci ( yang dicetuskan oleh  bibit - bibit pandangan syaitan) 

Setelah itu., kaum muslimmin yang waktu sedang mengerjaan solat merasa gembira tatkala melihat Rasulullah SAW  membuka tirai dan memandang dengan tersenyum kepada mereka.Padahal waktu itu ( di hari - hari akhir hayatnya) Rasulullah sedang sakit , sehingga mereka mengira Rasulullah telah sembuh dari sakitnya.Mereka tidak menyangka bahawa itu adalah pandangan perpisahan..
Sedihnya sahabat....kita kehilangan jasadnya namun rohnya tetap ada..disini..dihati aku,dan para pencintamu...Ya Rasulullah....Jemput kami Ya Rasulullah=(
kami berjuang kerana mebantu agama Allah..ISLAM pasti gemilang sedikit waktu LAGI..PASTI!!!!...

********************************************************************


 ~ mencinta kesyahidan ~






No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Selamat Berjuang