Wednesday, December 14, 2011

# "Suatu Cerita" #

Satuhari di sekolah, seorang murid bertanya pada guru. guru tersebut sedang mengajar mengenai kasih sayang...

Pelajar : Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang yang paling kita sayang? 

Macam mana kasih sayang nak berkenalan?

Cikgu : Kamu ikut apa yang saya suruh. kamu pergi kepadang. kamu berjakan atas rumput sambil 

memandang rumput didepan kamu. pilih yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupuNn sekali. dan petik yang paling cantik, bawa ke kelas.
Bila murid tersebut pulang ke kelas, tidak ada sehelai rumput ditangannya. cikgu bertanya kenapa tidak ada rumput yang dipilih?

Pelajar : tadi masa saya berjalan, saya cari lah rumput yang paling cantik. memang ade banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik maka saya pun terus berjalan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. tapi sampai hujung padang, saya tak jumpa pun yang paling cantik. mungkin ada diantara yangbelakang sya tadi rumput yang paling cantik tapi da cikgu cakap tak boley toleh ke belakang semula, jadi tak ade la rumput yang boleh saya petik.

Cikgu : Itulah jawapannya. Maknanya bila kita telah berjumpa dengan sesorang yang kita sayang, janganlah kita mencari yang lebih baik. kita patut hargai orang yang berada dengan kita sebaiknya. jangan kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap da berlaku..



writen by: MHMH/91
copy from handphone-message from my freinds'^,^<3

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Selamat Berjuang