Saturday, May 19, 2012

Nota Hati :Diari 19 Mei 2012-Sabtu

Bismillahi masya Allah.

Diari : 19 Mei 2012-Sabtu


Sedih.

dua tiga hari ini MH rasa sedih sangat.Punca...entahlah apa yg sebenarnya.Rasa diri bagaikan sedang hilang sesuatu, tetapi apa?? masih tetap mencari-cari..saban malam MH rasa seperti keseorangan..bukan kerana ditinggalkan atau diplaukan, tapi entah.

rasa seperti mahukan diri dipeluk, diusap dan di beri semangat dengan kata - kata hikmah dari seseorang yg amat MH rindui, Umi!.
Hidup MH sering sahaj dirasa gundah gulana-selalu sahaja cemburu dengan kejayaan manusia-manusia sekeliling.mengapa mereka hebat berkecimpung di merata - rata medan sedangkan aku tidak..kadang2 soalan2 yg negetif kerap memerangkap rasa lemahnya iman ini..Ya Allah.ampunkan aku kerana khilafnya aku mengawal diri ini..hanya Kau lah sahajalah tempat kucuahkan segala pergantungan dalam hidup ini.

Air mata sering kali jatuh ke bumi.Saban malam tanpa henti.Kesedihan itu sukar benar ingin pergi meninggalkan suasana ini.Aku ingin segera tenang kerana di hadapanku ini ada sebuah ujian dunia sedang aku hadapi-dunia Akhir peperiksaan semester 6.Tetapi perasaan ini, susahnya nak tolak jauh2.kenapa yer?

Pernah jugak satu ketika, mendengar desas-desus yg mengatakan diri2 individu yg sering kesedihan ini sedang mengalami kesakitan jiwa.Aku bukan mahu menolak kata2 was2 ini totally, tetapi aku yakin bahawa aku sememangnya sakit, tapi kesakitan itu jarang benar yg boleh menggembirakan aku.Ya Allah..aku mahu ceria seperti mereka.Tapi bagaimana Ya Allah.

Dalahm satu keadaan, aku mengalami pelbagai2 perasaan yg negetif.Perasaan ini bertambah kuat bila mana aku berhadapan dengan kebanyakkan orang.Aku rasa aku dalam duniaku dan aku xd jalan keluar untuk ke satu tempat yg aku nampak jalan itu...tapi segala pintu kelilingku terkepung!
Aku terlalu buntu memkirkan rasa ini.Buat bakal 'peneman siang dan malam'ku...jika dikau benar2 memahami diri ini, aku harap dikau dapat bersabar dgn keadaan ini.
Disebabkan perasaan ini, segala keputusanku kini kian berubah-ubah.Aku selalu terfikir dimana sifatt ketetapan pendirianku selama ini.Apakah ia sudah gugur bersama gugurnya air mata ini ke bumi?

Aku ingin bercerita, tetapi entah pada siapa.Aku kurang percaya mereka semua.Belaka! begitu banyak cerita tantang mereka yg cuping ini menadahnya..bosan sungguh dengan keadaan itu.Antara sedar atau tidak sedar.Aku benci suasana itu.Aku dugelar egois jika x memerlukan teman untuk meluahkan rasa, tetapi bagaimana aku ingin meluahkan rasa bila hati ini tidak mempercayai insan2 tersebut.Aku mengalah pada takdirku..mungkin inilah nasibku...Allah telah takdirkan aku sedih buat ketika ini, dan aku mengharap Allah akan gantikan kesedihan ini dengan keceriaan dari sesuatu yg aku tidak sangka2-moga2 ada manfaat dalam kegembiraan itu.

Malam ini sepatutnya aku study Fiqh Ibadat 2 untuk final exam esoknya jam 11.00  pagi 20 Mei 2012, tapi perasaanku begitu terganggu sehinggga jari2ku ini meluahkan rasa..aku ingin melepaskan rasa sebak dalam jiwa ini.Sambil menatap monitor skrin, tipulah  jika ku katakan jika ketika fikiran aku sedang rasional sekarang ini..aku bingung sebenarnya sambil air mata ini x dapat sitahan dari membasahi pipiku ini..jari jemari aku ini menari ikut rasa hati kau jer..hati ku sedang ingin di'cuci' oleh kata2 semangat insan2 yg aku percayai..selain aku sendiri yg men'cuci'nya dengan kalam suci illahi.

rindu,
rindu..
rindu..

itu sahaja ungkapan yg aku boleh cakap.tapi huraiannya..rindu 1 aku rindukan untuk kembali menghadap Allah.2-Aku rindu ingin bertemu umi dan babah sebelum aku kembali menghadap Allah.dan 3-Rinduku pada adik2ku , sahabat sperjuanganku yg masih hidup dan bertebaran di muka bumi Allah ini (selain IKIP), aku ingin bertemu dengan kalian sebelum aku pergi jauh dari pandangan kalian.

dalam hati ini ada satu rasa yg begitu pasti..setiap hari aku ungkapkan...dan pasti.
"AKU RINDU MATI"

beribu org boleh kata "ko x layak nak cakap macam lagaknya seorang sufi."
tapi apa kalian semua rasa apa aku rasa saat ini?

aku x mahu hidup berterusan dalam dosa!
aku x mahu hidup dalam ilmu yg melipah ruah tapi semakin tenggelam dalam kejahilan yg nyata!
aku rasa begitu cemburu dengan mereka2 yg syahid, sedangkan aku disini semakin hari semakin letih menahan rasa-yg entah paa2 hadirnya.bila cerita pada org, mungkin saja mereka akn kata " ko ni kuat sangat layan perasaan".." ko ni mengada je lebih..sebenarnya ko ni ok jer"..
yer ..aku ok, tapi aku sendir x menjamin bagaima oknya aku!
Aku letih, lemah dan rasa dah x bermaya.
perlukan teman ..ya semestinya!
perlukan rehat..ahh mesti!-mati tempat rehat selamanya.

NOTA: Aku rindu untuk bertemu dengan saat kematianku-bilakah Ya Allah?
bila hati mula rasa letih dengan dunia...l
lambaian kematian bagaikan sedang mendekat pada pandangan kasar dan nyata.
hidup hari ini, terasa hilang semua cita-cita,
hanya tinggal cita2 mati dalam husnuh khatimah,
tapi bagaimana?
jika hati ini sering berkata ada manusia2 itu 'marah/benci' pada insan ini?
maka..kau bersih itu dahulu.
Aku letih..dan ingin tidur puas2 sehingga x siapa lagi sebut namaku wlaupunmemang aku jarang diperlukan.
Aku hilang cita2 duniaku, ingin berkahwin..ingin memiliki perkerjaan yg sukses, semua bagaikan hilang..hilang di angi lalu itu.

apa aku tulis ni, mengarutnya!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
benci dengan keadaan diri saat ini!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!(air mata x dapat dibendung lagi)
rindu..........................................................umi,.......babah.......................og, zul,pian....................rindu, sangat2.
>>>>>>>>>>>>>> mati !

2 comments:

~kueh~ said...

jangan bersedih..
Allah bersama kita..
teruskan melangkah dgn itqan..
InsyaALlah..!
disebalik kepayahan dan kerinduan itu, terselit hikmah dari-Nya :)

moga diberi kekuatan untuk terus ke hadapan.
ameeen~~

"aku datang dengan harapan, aku pulang dengan kejayaan" ->> moga kata2 ni dapat menguatkan saudari di sana.. chayuk! ^-^V.

Mujahidah Hafizah said...

terima kasi kueh..ana rasa gundah gulana di saat ini, x tahu di mana lagi harus ku lakarkan perasaan ini..sehingga MH menulisnya di nota kanvas ini...terima kasih kerana merasa terpanggil dan rasa penggilan itu adalah dari Allah...kata2 yg sahabat berikan di atas itu hanya ilham buat saudara/saudari kueh dari Allah untuk 'mengetuk' hati ini saat membaca ini...terima kasih Ya Allah..dan terima kasih sahabat:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Selamat Berjuang