Thursday, April 5, 2012

Kisah : Kata2 Sarana Tarbiyah

Bismillahirrahmanirrahim,

Kisah...

Imam As-Syahid Hasan Al-Banna mengatakan ,
" Ketika ikhwah menanam biji-bijian di atas tanah, pasti mereka menutupinya dengan tanah, sehingga biji itu dapat tumbuh dan bertambah  besar.Tidak beberapa lama, maka batanghya mulai muncul ke permukaan tanah.Ini adalah sunnatullah dalam perciptaan-Nya.Demikianlah pula apabila kita menanam biji di atas tanah dan membiarkan tanpa menutupinya, maka bisa menjadi biji itu kan disambar burung atau tertiup angin , sehingga kita rugi.

Ada sebahagian orang yang terburu - buru dalam memetik buah dan menuai hasil. Padahal sesungguhnya itu tidak daoat dilakukan dalam tempoh sehari semalam.Bahkan memerlukan waktu berbulan- bulan.Misalnya saja, menanam kapas...memerlukan waktu antara menanam dan kemudian berkembang sampai memakan masa  yang terluang.

Oleh kerana itu, seorang dai'e harus menggunakan waktu yang terluang ini.Ibarat seorang petani yang menanam tanaman ringan seperti sayur - sayuran, buah lobak. tomato, dan sejenisna disekeliling tanaman kapas.Sehingga kini, ia akan memperolehi hasil sambil menunggu kapas tersebut.

*********
Di Antara Sarana Tarbiah-Kehidupanku.
kata-kata As-Syahid Hasan Al-Banna (Bagaimana Menyentuh Hati-Abbas As-siisiy)

Perkongsian Ilmu oleh:

Saidah Hafizah Mohd Hanapi.
18 February 2012-Sabtu-05:15 malam
Irbid,Jordan
# Ilmu-Iman-Amal-Taqwa #

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Selamat Berjuang