Monday, April 2, 2012

:: KRI : Belajar Berterusan ::


Bismillahirrahmanirrahim.

"KRI : KONGSI RASA IMAN"
**************

 seronok hari ni,
 gembira + bahagia ...
tapi hanya mampu tersenyum seorang diri..hikhik..
syok sendiri je rasanya:)
 sahabat2 yang membacanya di kala ini, 
jangan tanya kenapa..
because...hati ini sahaja yang merasainya,
 mata dan bibir hanya mampu tersenyum ceria...

sebabnya???..

huh, itu amat sukar untuk ditafsirkan sahabat..
no wonderlah kan, kalau orang yang beriman itu sangat tenang hatinya tidak kira apa pun keadaannya..
pergghh, memang bahagia sangat:)..
aku gerentilah..korang pun pernah diberi rasa nikmat ni jugak kan...
amacam, mestilah senang, tenang dan bahagia gituh kan...

Sebabnya ketenangan itu kan telah dijanjikan Allah kepada hambanya yang yakin pada-Nya :)

"Sungguh, Kami telah memberikan kepadamu kemenangan yang nyata.(1), Agar Allah memberikan keampuanan kepadamu (muhammad/kita) atas dosamu yang lalu dan yang akan datang, serta menyempurnakan nikmat-Nya ataamu dan menunjukkan jalan yang lurus.(2),Dan agar Allah menolongmu dengan pertolongan yang kuat (banyak).(3), Dialah yang menurunkan ketenangan ke dalam hati orang - orang mukmin untuk menambah keimanan mereka (yang telah ada).Dan milik Allah-lah bala tentera langit dan bumi, dan Allah Maha Mengetahui, Maha bijaksana.(4)" -surah al-Fath (ayat 1-4)

sahabat,hayatilah kalam ini,
 seindah alunannya..
aku hafalkan ayat2 ini tiap kali ingin merasai ketenangan.

Hebat, Maha Suci Allah yang membolak balikkan hati tiap hambanya.

time kite sedih..tetiba jer kita boleh bahagia semula...pastu senyum kembali, 
dan menjalani kehidupan seterusnya..
itulah warna- warni sebuah kehidupan...
dan Allah jadikan semuanya untuk kita ambil pelajaran..
indahnya,
 bukan dari kisah kita jer yang boleh kita renungi tetapi kisah orang lain juga kita dapat belajar..
itupun kalau kita mahu melihat dan mengambil pelajaran:)

Erm, btw dah semangat nak menulis ni,
 aku nak kongsi lah sikit sal beberapa part yang aku belajar start dari padi tadi sampai lah ke jam ini.


..belajar.belajar..dan belajar lagi..hikhik..belajar tu kan prosesnyer berterusan..
cumanya atas kita how to grape it and when we want to use it...
kadang2, belajar jer..kalau x beramal pun xd gunanya..kata sesetengah individu,
 aku pun pernah jugak luahkan kata2 ni dahulu masa fikiran 'awan2 cetek dulu'...
tapi makin meningkat dewasa, aku mulai faham..
bahawa proses pembelajaran itu semestinya berterusan..
tetapi, kadang kala belajar itu hanya terhasil ilmu tanpa amalnya..
sekadar pengetahuan sahaja..
tapi yang lebih baiknya..bila ilmu itu bersatu (seiring sejalan ) 
bila mana bila adanya ilmu itu semakin meningkatnya iman dan takwa kita.

erm..faham x??..

aku x salahkan korang kalau tidak faham.
nampak cam simple kan nak jawab...
tapi seriusly, semenjak aku kenal dunia ilmu + amal + iman + takwa....
itupun time aku dah besaq gedabak dah pun:(
btw, bersyukur jugak lah, sebab sempat juga memahaminya sedikit sebanyak(fikrah sampai ke dalam diri) walaupun di usia semakin meningkat dewasa ini.
~alhamdulillah~
aku sendiri baru jer faham apa maksudnya..
bila semakin berilmu kita semakin tawadu' semakin taqarrub kepada Allah.
Dah tu kenapa ramai jer orang yang belajar tinggi  tu supe kite jer?..
macam tak faham jugak...??..hehe^.^..
jangan salahkan mereka..
ilmu tu Allah nak bagi pada sesiapa jer..
tapi berapa ramai antara kita di akhir zaman ini yang gunakan ilmu secara total untuk grape iman dan beramal sehingga capai darjat takwa??
...hah..aku pun terkial2 nak bagi solusi kat diri aku sendiri...

so, ni aku teringat akan sebuah hadis yang telah diriwayatkan oleh Imam Bukhari :-

Dari Hudzaifah bin Yaman berkata, Adalah manusia ( para sahabat ) bertanya kepada Rasulullah tentang kebaikan, daku bertanya tentang kejelekan karena takut akn menimpaku, aku bertanya, Wahai Rasulullah ! Dahulu kita dalam masa jahilliyah dan kejelekan, lalu Allah menganugerahkan kebaikan ini kepada kita, apakah setelah kebaikan ini akan ada kejahatan ? Beliau menjawab, Ya .
Aku berkata , apakah setelah kejahatan tadi akan ada kebaikan?
Beliau menjawab, Ya, tetapi padanya terdapat kekaburan asap .
Aku berkata, apa kekaburan asapnya?
Beliau menjawab, Suatu kaum yang MENGAMBIL SUNNAH BUKAN SUNNAHKU dan berakhlak bukan akhlakku, engkau MENGETAHUI dan MENGINGKARI MEREKA
Aku berkata, Setelah kebaikan tadi apakah ada kejahatan?
Beliau menjawab Ya, para DA'I YANG BERADA DI PINTU-PINTU JAHANNAM, barangsiapa yang memenuhi seruan mereka, niscaya mereka akan mencampakkannya ke dalam neraka.
Aku berkata : Ya Rasulullah! Beritahu kami sifat mereka!
Beliau menjawab: Mereka adalah dari kulit kita, dan berbicara dengan bahasa kita.
Aku berkata Apa yang engkau perintahkan padaku apabila hal itu menimpa diriku?
Beliau menjawab Bergabunglah dengan rombongan kaum muslimin dan imam mereka!
Aku bertanya Bagaimana kalau mereka tidak memiliki jemaah/ rombongan dan imam?
Beliau menjawab, Tinggalkanlah semua golongan sekalipun engkau harus menggigit akar pohon sehingga maut menjemputmu dalam keadaan seperti itu.
(HR. Bukhari no 3606 dan Muslim 1847) "

point yang aku nak kongsikan adalah...
tak semua ilmu yang kita pelajari tu boleh menjadikan kita baik,
 tapi hanya dengan ilmu sahajalah  yang mampu  membentuk  manusia supaya jadi baik...
bilamana, ilmu yang di ambil itu mampu menyentuh hati..dan membuat diri kita terasa mampu berubah dengan adanya ilmu itu...maka itu dikatakan amal.

jadi, mari kita belajar sesuatu agar kita mampu berubah menjadi yang baik dan lebih baik.
Admin( Mujahidah Hafizah) juga insan biasa, sekiranya terlihat kelompongan..topuplah dan timbusilah / tampallah kelompongan itu dengan teguran dan nasihat.
 Aku memerlukan kalian dalam kehidupan ini.
untuk lebih yakin berjalan dan bermusafir dibumi yang kelana ini.^.^

ok..tadhaa...jumpa lagi bila hati rindu ingin berkata-kata lagi.
******
by : mujahidah hafizah
 irbid, jordan
isnin-2/4/2012
04:26 petang.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Selamat Berjuang