Sunday, April 1, 2012

" My Pajeri Nenas "


Assalamualaikum blogwalker sekalian:)

wahh..amacam iman antum semua hari ni? ok ngak?? kalo ngak..mahu x kita tajdid niat kita same2...

اشهد ان لا اله الا الله...واشهد ان محمد رسول الله ...الله...الله...الله...

wahh mesti penat seharian belajar jer, hari ni aku nak kongsi skit sal kejadian2 yang berlaku kat aku seharian tanggal hari ni ( 1/4/2012-ahad).
Dari aku  bangun tidoq sampai aku nak tidoq..tapi sebelum tu..aku ngadap mende ni lah sat...huhu, lepaskan 'gian'..huhu...(haa, x baik mengata lah tu..jangan ok^.^itu tak baik punya..huhu)



ok lah..dalam banyak2 perkara yang aku jalani sepanjang hari ni ,
 aku nak kongsi beberapa benda kat korang,
 1 tentang resepi Pajeri Nenas.huhu..first time aku masak pajeri nenas..jujurnyer aku bukan x tahu nak masak langsung mende ni...tapi sejarahnya, keluarga aku memang xd yang minat pun masakan -  masakan berunsur nenas ni,jadi sejak kecil sehinggalah saat ini, aku x pernah pun ada niat nak sentuh masakan ni, hatta makan sekali dengan pengantin..kenapa pengantin??...haa..sebab pajeri nenas ni selalunya orang buat hidangan / santapan buat pengantin.
Jadi apa- apa pun yang namanya nenas, aku tak berapa nak berkenan sangat lah...hehe, bukan ape..alergi lah katakan..wink3x...hukhuk:)

So, dah tu kenapa masak pajeri nenas??



mesti korang akan tanya bende cam ni kalau korang duk keliling aku..(tahu dah ^.^)...sebab, aku tetiba ternampak nenas kat kedai depan tu (sebelah aswak  mekah depan may hostel), terasa nak buat something jer dengan nenas tu...tambah pulak, time balik dari kelas, masa nak usha barang - barang dapur dan sambil pale otak aku ni duk pikiaq masakan ape aku nak masak kat kengkawan sebilik aku petang ni, tetiba aku jumpa classmate aku sendiri ..name depa, pipah n najwa..(freshy name -wawa), then diowang give me an idea about pajeri nenas, mula2 aku sendiri rasa geli tekak..nenas??huh...memang x minat habis lah:(...tapi..aku pikir balik, ape lak salahnya kalau ak main 'gerutu' jer..tibai je lah dari xd resepi langsung kan...sian kat housemate aku..lapo diowang:)..huhu..soe..lambat pulop kome masok hari ni yerk..hehe, sabo jer ler( soe kengkawan:))



Dalam duk sibuk2, melayan senior merangkap kakak kesayangan aku lah...kaq nabila aku panggil dia,dia mai lepak bilik aku, kesiannya kat dia..hari ni lak dia pening2..mb sebab kepanasan yang semakin nak extreme lah gamaknye..biasalah, perubahan cuaca, dari musim sejuk ke musim soifi(panas)..memang ginilah gayenyer..kate senior2 atasan..dalilku..huhu.



Hah, berbalik kepada Pajeri nenas aku tu, so sekarang aku nak kongsi cara pembuatannya kat korang..nanti2 kalau korang ada masa..leh lah try eak, memang senang sangat aku bagitau kat korang..jujur:)..ok jangan buang masa, korg dah x sabar nak tahu tu kan ...;)
0k mula2 korang kene sediakan bahannye dahulu...kan?

bahan-bahannya untuk resepi pajeri nenas:-

*NENAS
*GARAM/GULA
*KERISIK,
*BAWANG PUTIH/BAWANG MERAH
*SERBUK KARI
*MINYAK MASAK
*HALIA
*ALAT UNTUK BLENDER/PENGISAR.

ok , kita teruskan kepada cara pembuatannya pulak...

- pertamanya, korang kene blender bawang putih, bawang merah, halia sekaligus..sebelum tu..campurkan sedikit air, jgn lupa pulak..kalau tidak x berjalanlah pengisar tuh..kihkih:)
-seterusnya korang bancuhkan serbuk kari sehingga jadi pes...manakala kerisik lak,erm..korang tahu nak dapat mana kerisik nih??..kalau tak tahu ..aku nak bagi tahu...dari parut kelapa tu korang gorengkan sehingga menjadi agak kekokoan..(eh bedal jelah..salah je bunyinya..kihkihkih..hantam saja), lepas tu masukkan ia dalam pengisar kering dan kisarkan ia sehingga hancur lumat...erm:)...
-ok,bila semuanya sudah ada..panaskan kuali/ belanga dan seangkatan dengannya...bedal jer..yang penting x bocor ok:)...nanti sia2 je masok...akhirnye ke tanah jugak..winkwinkwink.
-tumiskan bawang merah+ bawang putih+ halia yang dikisar tadi ke dalam kuali sehingga naik baunya..erm..sehingg korang rasa nak bersin lah kirenya...
-then, korang masukkan pula serbuk kari dan diikuti dengan kerisik yang halus mulus tu pulak...lantas, korang hayunkan senduk/ sudip korang tu mengikut alunan si perwira yang sedang bertarung di medannya sehingga naik minyaknya...
-setelah rasa seperti baur - baur kekeringan..jangan lupa tambah sikit air..bagi yang inginkan masakan yang agak berkuah...
-haa..jagn lupa pulak..maukkan gula dan garam sesedap rasa...kendian, korang tunggu sat,sehingga agak mendidih..bila dah agak mendidih tu..korang masukkan lah nenas yang menjadi 'anak tunggal' kepada pajeri ni..makanya..jadilah ia pajeri nenas..:)

wahh..hasilnya :-


my pajeri nenas..untuk may kengkawan 'group S'
ok tu jer nak kongsi untuk malam ni..buat yang nak mencuba..silah lah try, terutamanya bakal2 ibu tu..wahh..kita pun sama:)..hikhik..malu lak:$
ok..selamat mencuba yer:)

tadhaa...

************
By : Mujahidah Hafizah (facebook)
11:47 malam
Ahad
Irbid , Jordan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Selamat Berjuang