Friday, May 11, 2012

Motivasi Story : Jangan Menghukun Terlalu Cepat

♦ ♦ ♦ ♦ Jangan menghukum terlalu cepat ♦ ♦ ♦ ♦


 



Seorang wanita muda sedang menunggu untuk penerbangan beliau di dalam bilik asrama lapangan terbang yang besar. Kerana beliau perlu menunggu beberapa jam, dia membuat keputusan untuk membeli sebuah buku untuk menghabiskan masa beliau. Beliau juga membeli sebungkus biskut.

Wanita tersebut duduk di atas kerusi, di dalam bilik VIP lapangan terbang, untuk berehat dan membaca dalam keadaan aman damai. Selain kerusi di mana paket biskutnya terletak, seorang lelaki duduk di tempat duduk depan, membuka majalah dan mula membaca.

Apabila dia mengambil biskut pertama, lelaki itu mengambil satu juga. Dia berasa jengkel tetapi tidak berkata apa-apa. Dia hanya berfikir: "Apa hal ni! Jika saya hilang sabar saya akan menumbuk beliau kerana berani mengambil biskut saya! "

Untuk setiap biskut diambil, lelaki itu turut mengambil juga..wanita tersebut tidak dpt menahan marah ,tetapi dia tidak mahu menyebabkan tempat kejadian menjadi kecoh. Apabila hanya satu biskut sahaja yg tinggal, wanita tersebut berfikir: "ah ... Apakah manusia kesat ini hendak lakukan sekarang?" Kemudian, lelaki itu, mengambil biskut terakhir, dibahagikan ke separuh, memberikan 1/2 kepada wanita tersebut.

Ah! ini sgt melampau!wanita itu terlalu marah!, beliau mengambil buku beliau, dan terus berlalu pergi meninggalkn lelaki tersebut dalam keadaan tertanya2..apakah yg membuatkan wanita itu terlalu marah., Apabila sampai di tempat duduknya, di dalam pesawat itu, dia melihat ke dalam dompet untuk mengambil cermin mata, mengejutkan beliau apabila mengetahui bahawa paket biskutnya berada didalam beg, tidak terusik, belum dibuka!

Dia berasa sungguh malu! Dia menyedari, bahawa dia adalah salah ... Beliau telah lupa bahawa bungkusan biskutnya disimpan dalam tas ibunya. Lelaki itu membahagikan biskut tersebut dengan beliau tanpa ada rasa amarah.

Wanita itu sgt kesal akan perbuatannya terhadap lelaki tersebut yg terlebih dahulu menghukum tanpa neraca..tanpa kata...wanita tersebut menitiskan airmata kerana tidak sempat meminta maaf atas perbuatan tersebut.

♥ ♥ Moral: Terdapat 4 perkara yang anda tidak boleh mendapat kembali:

Perkataan... selepas disebut!

Masa... selepas ia berlalu!

Usia.. selepas tua..

miskin...selepas kaya!

♥ SHARING IS CARING BECOZ WE ARE MUSLIM ♥
 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Selamat Berjuang