Tuesday, December 7, 2010

ISLAM ADALAH PERATURAN HIDUP

Islam mengatur berbagai aspek kehidupan manusia baik di dalam bidang ekonomi,polotik,kebudayaan,sosial dan lain- lain.Juga menggariskan metode yang benar dan tepat untuk memecahkan kesulitan dalam bidang- bidang tersebut.

Islam berusaha mengatur kehidupan manusia.Unsur pokok dalam hal ini adalah menagatur waktu.Islam merupakan satu - satunya ajaran yang paling kuat untuk mendapatkan kebahagiaan manusia di dunia dan akhirat.

Islam sebelum menjadi syariat (peraturan Allah) adalah sebagai kepercayaan atau keyakinan (bahawa Allah adalah sembahan yang hak).Kerana Rasul Allah memusatkan upayanya di Makkah terhadap hal tauhid ,baru setelah hijrah ke madinah,mendirikan  negara dan menerapkan  serta mempratikkan  syariat Islam.

Islam menganjurkan untuk mencari  ilmu pengetahuan  dan kemajuan ilmu yang bermanfaat.Pada abad pertengahan  muncul tokoh- tokoh ilmu moden dan ilmu agama dari kalangan Islam sepetti Al-Hitami,Al- Bairuni dan lain-lain.

Islam menghalalkan harta yang diperoleh dengan cara yang halal itu hendaknya dimiliki oleh orang- orang soleh,yang mahu memberikan hartanya kepada orang kafir untuk perjuangan agar merealisasikan sosial dalam kalangan umat islam.

Rasulullah s.a.w bersabda:" sebaik - baik harta yang halal untuk orang yang soleh"( Riwayat Ahmad)

Ada orang yang mengatakan bahawa tidak mungkin harta dan jiwa untuk menegakkannya.Ia  mengkehendaki agar manusia  hidp dengan tenang  dalam naungan Islam dan lebih memintangkan urusan akhirat  daripada dunia.

menghidupkan  fikiran Islam yang bebas dalam batas -  batas yang tidak bertentangan dengan norma -norma Islam seperti  masalah - masalh bid'ah ,tahyatul dan hadis palsu.

1 comment:

Unknown said...

bersyukurlah sekiranya kita ini dalam ketika hidup dini hari berada dalam dua kenikmatan iaitu iman dan islam.
Semoga berada dalam landasan yang betul,dan berusaha berada dalm landasan tersebut dengan memperbanyakkan ilmu pengetahuan dari segi pelbagai cabang..sama ada dengan cara berdikusi,membaca,mendengar,mengkaji dan sebagainya..kerana setiapa insan takkan pernah sempurna ilmunya melainkan sedikit sahaja yang dianugerahkan...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Selamat Berjuang