Tuesday, June 26, 2012

Tiupan semangat dari khazanah Pemuisi - SITI ZAINON



JALAN PANJANG SITI ZAINON


by Djazlam Zainal on Sunday, June 24, 2012 at 12:10pm ·

tika panas lega di kaki senja
bersama gerimis aku meniti liuk jalurmu
yang mendebarkan hati bagai genta
berbunyi di sepanjang rindu menyapa
kasih, bisikmu bayang sebuah sesalan
untuk menyepi di tebing keramat ini
tergesa lewat dek waktu berburu
hanyalah saparindu bengawan melambaimu
untuk bersua nanti
kau bercerita lagi
karena di setiap sore
senyum bersama bulan yang menggapai
tangannya
dan riak air mengalun lagu
mereka berkucupan. kasih,
esok setiap pengembara yang tiba
pasti-ai-ai-rindu hatiku
debar jantung itu
lalu bernyanyilah kami: tentang bengawan solo
yang telah mengundang di pelusuk benua
dengan sepatah kata, mercup seribu rasa
untukmu
nyanyian ini kudendangkan lagi
lenalah tidurmu lena
dalam lembut sutra arus
si bengawan solo
tika gerimis memetai garisnya

( bengawan solo di suatu senja, solo, 1973 )

Ini puisi awal Siti Zainon Ismail yang terdapat dalam kumpulan puisi Nyanyian Malam ( Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1976 ) Puisi ini walaupun kelihatannya belum matang untuk menggambar pencapaian puisi Siti Zainon yang sebenar, tetapi bagi saya, inilah suara Siti Zainon yang sebenar. Untuk melihat keaslian suara penyair, lihatlah ketika ianya mengalir dari perasaannya dan bukan pemikirannya.

Melihat dari tarikh cipta, Siti Zainon puisi ini ditulis ketika Siti Zainon berusia 24 tahun. Usia 24 tahun, bagi gadis seusia dengannya, apakah yang diceritakannya. Sebahagian besarnya adalah cinta. Cinta kepada ibu yang ditinggalkan di tanah air, cinta kepada alam luas terbentang dan cinta kepada kesukaan. Siti Zainon suka kepada apa yang dapat diistilahkan sebagai ' kesusastraan. '

Katanya, semuanya bermula dengan kesenangan mencoret dan mencatat. Ini ditambah pula dengan kegemaran mendengar suara dan bunyi. Kebetulan abah memang mengajar mengaji kepada anak-anak di kampung kami, di Batu 4 1/4, Jalan Gombak, Kuala Lumpur.

Di sekolah, guru sastra tidak banyak membantu mengembangkan bakat. Cara memahami sajak terlalu membosankan. Kegemaran pada sajak, hanya dengan usaha sendiri apabila Siti Zainon mengumpulkan keratan sajak di akhbar antaranya Sungai Mekong karya Latiff Mohidin. Keinginan besarnya menerbangkan Siti Zainon ke ASRI, Yogyakarta, Indonesia. Di sanalah, gadis berhati ' jantan ' ini mengasah bakatnya. Selain berguru dengan Affandi, Mochtar Lubis, Sutan Takdir Alisjahbana ( dan lain-lain ) sempat kayaknya ikut nimbrong ke latihan teater Mastodon dan Burung Kondor Mas Willy ( W.S. Rendra ) di Yogya.

Nama gadis Malaysia dengan panggilan  mesranya Izan ini, sering menjadi bahan tulisan di  Yogyakarta. Seawal tahun 1970, koran Sinar Pagi, Yogyakarta telah menyiarkan tulisan Guntur Siswojo, antaranya berbunyi begini.

Nama lengkapnya Siti Zainon Ismail, panggilan sehari-hari cukup Izan saja. Berasal dari keluarga sederhana, tinggal di Kampung Gombak, Kuala Lumpur, Malaysia. Sifat ingin tahunya luar biasa, agaknya telah dimiliki sejak dia masih kanak-kanak. Perhatiannya akan seni lukis juga telah nampak sejak dia masih kecil. Kegemarannya menggambar di tanah. Kalau temannya mengganggu dan menghapusnya, dia menangis, tapi sebentar kemudian tanah itu sudah digambari lagi. Siapa agaknya yang mengkabarkan pada Guntur Siswojo tentang Siti Zainon? Barangkali tanpa sadar, Siti Zainon telah membeberkan hal dirinya pada Guntur. Beruntung kamu Guntur, apa kabarmu sekarang?

Tambahnya, diterima di ASRI walaupun ijazahnya belum disamakan dengan ijazah SMA kita. Untuk itu, sementara belum mendapat kartu mahasiswa. Prestasinya di ASRI cukup mengkagumkan teman-temannya, juga di kalangan mahasiswa lama. Masa orientasi mahasiswa yang penuh derita dilalui dengan tabah dan berhasil merebut gelaran Queen. Dilagang pula oleh wakunca ( waktu untuk pacar ) gadis ini, ya, shock budaya. Sebab itu, siang malam gadis ini nangis rindu pada ibunya. Sajak ini buktinya.

sedih dan haru
kerinduan yang melanda
mama, usahlah meratap
sengsara anakmu jua kebahagiaan
walau kapankah suanya
nada tiada mesra
itulah hati
cinta untuk mama
bisakah kau merasa
anakmu keras jiwa jantan hatinya
menangis jua di malam sepi!

( Malam dan Dingin buat Mama, Yogyakarta, 5 Mei 1972 )

Surat dari Yasmin, tidak kurang pedihnya.

Izan, kira-kira empat tahun yang lalu, buat pertama kalinya kau akan meninggalkan tanah air, kita sama-sama berada di stesyen keretapi Kuala Lumpur. Kau, aku dan keluargamu dan teman-teman yang turut menghantar kepergianmu dengan doa. Aku tau betapa pilunya hatimu. Aku bukan mau melukakan hatimu, sekadar mengenangkan  sejarah peninggalan kau. Aku kira kau faham, sepeninggalanmu, banyak peristiwa sedih yang telah menimpa. Belum kering kau merapati pemergian D, kini ayahmu pergi untuk selama-lamanya.. ( Yasmin Abdullah, Kuala Lumpur, 1973 )

Siti Zainon telah melalui liku-liku yang amat panjang. Dan sekarang waktunya untuk bersenang...

wajah ibu yang sering dirindui siti zainon ketika di perantauan..

siti zainon sewaktu kecilnya..

mastodon dan burung kondor yang telah dibukukan..
__________________________________
Membaca kisah beliau,benar-benar membuatkan diri ini bersemangat.
Aku ingin menjadi sepertinya.
Tawaran demi tawaran sedang menjelma dalam bidang yang aku cintai ini.
Penulisan dan auditor/editor buku.Aku sangat cinta bidang ini sejak kecilku.
Disamping ingin juga meneruskan cita-citaku untuk membuka seb uah galeri lukisan.
Semoga impian ini mendapat sokongan dan dokongan daripada Bakal suami, keluarga dan adik beradik tersayang, dan juga sahabat handai yang sama-sama menjurus dan mencintai tugasan ini.
Aku pandang dakwah bidang ini dari perfektif yang berbeza walaupun orang selalu kate lukisan dan pemulisan puisi sesuautu yang melalaikan dan menjuruskan kepada agenda yahudi.No! MH tolak seratus peratus pendapat sebegini.Kita positif, maka hasilnya positif.Allah akan bantu jika niat kita untukNya.
Dan kita sekarang  berusaha.Semangat! insyaAllah, jika peluang dan ruang itu ada MH nak sambung belajar dalam bidang art.Doakan MH dunia akhirat yer;)


Dan berharap juga satu masa nanti,segala puisi-puisi yang pernah terluah dalam buku contengan dan nota kanvas ini dapat dibuku akan datang.
------
Nota ditulis dan dikongsi oleh : Mujahidah Hafizah.
@ 12:55 am- RABU-Sakan University of  Yarmouk, Irbid,Jordan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Selamat Berjuang